2013-11-13

Diktaturen Ryssland och mobiler

I Ryssland är det inte tillåtet att kritisera Putin-regimen, som allt mer börjar likna en diktatur.

Pussy Riot gjorde en konsert i en kyrka i Moskva där sångerna ansågs rikta kritik mot Putin. Följden blev att de arresterades och idag finns minst en av gruppens kvinnliga medlemmar i ett läger kallat IK 14.

"I den här regionen, i Mordvinien, behandlar man fångar fruktansvärt illa. Man ljuger, tvingar in dem i bilar med sparkar och slag och man vägrar ta emot klagomål, trakasserar dem och förstör allt mänskligt i dem. Fångarna förvandlas till hetsade vilddjur. Och jag erkänner: Jag fruktar för mitt liv. Jag vet inte vad som kommer att hända med mig i kväll, vad bödlarna från republiken Mordviniens kriminalvårdsstyrelse tänker göra med mig", berättar Nadezjda Tolikonnikova via en tolk.

Samtidigt kan man läsa att ackrediterade journalister som besöker OS i Sotji inte får använda sina mobiltelefoner för att ta bilder och publicera bilderna på Facebook eller Instagram. Det kommer att anses som ett allvarligt regelbrott.

Så är det med diktaturer. Frågan är bara - vad händer om publiken använder sina mobiltelefoner för att ta bilder eller filma? Är det också ett allvarligt regelbrott och blir de i så fall också hänvisade till läger IK 14?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar