2013-04-22

Dessa ölfantaster!

Vet inte om ni såg Fantasterna på TV4 i kväll. Men jag är så djupt, djupt imponerad av människor som har smaklökar, doft och sinne så friskt att de kan dofta och smaka sig till vad som är vad.

Min kökschef brukar alltid låta mig provsmaka såser och stuvningar innan han låter dessa transporteras ut i restaurangen. Han litar blint på mina smaklökar.

Men när det gäller öltest, hade jag falerat å det grymmaste. Vad som är överjäst eller underjäst, vad som innehåller 3,2 alkoholprocent eller 5,0 hade jag knappast klarat. Inte ens de dolda etiketterna hade jag rett ut.

Frågan när världens första bryggeri startades hade jag gjort bort mig rejält på. Vet ni svaret? Året var 1040.

Det är tur att man bara gillar öl och inte lever öl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar