2013-04-04

Är det så här man behandlar unga hockeyspelare?

Det gror något i mitt huvud när det gäller hockeyspelare och NHL. Vi kan ta Filip Forsberg, 18, som ett exempel. Han draftades av Washington för ett år sedan. I dagarna skulle han åka över till USA för att ta en plats i det lag han "hänvisats" till. Då blev han "såld" och hamnade istället i Nashville.

- Jag har ingen aning om någonting, säger Filip. Jag vet inte ens om jag stannar i Leksand en säsong till eller inte.

Är det så här man behandlar duktiga och lovande hockeyspelare? Vad är det som driver en 18-årig hockeyspelare att vilja spela i NHL? Är det pingpong-hockey de vill spela, så fine with me. Är det ständiga bråk med facket om löner? Eller ser de inte AHL-ligan ta emot dem med stora famnen?

Eller handlar det bara, till syvende og sidst, om pengar?

Jag anser att den klubb svenska spelare fostrats i, ska göra allt som står i deras makt för att behålla, vidareutveckla och lära 18-åringarna vad hockey handlar om. Och det är INTE pengar! Det är hjärta, smärta och vilja få det där SM-guldet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar