2012-08-20

Jönköping och media

Jag vet inte hur journalister tänker. Om de ens får tänka.

Eftersom jag är jönköpingsbo läser jag naturligtvis Radio Jönköpings och J-Nytts sajter. Idag hade Radio Jönköping en rubrik som löd: "Flugor i kaffet". När jag läste brödtexten var det istället som så, att det fanns flugor i kaféet. Inget ovanligt under sommarmånaderna. I min restaurang har vi alltid flugor som är välkomna i april, men hatobjekt i augusti. Och när jag ändå är inne på ämnet finns det ett café i Jönköping som har döpt sig till Kaffé Paus. Ack, ja...

J-Nytt ägs ju av Jönköpings-Posten. I 99 fall av hundra kan man kommentera artiklar som finns på nyhetssajter. När det gäller J-Nytt är det lite si och så med den saken. Man anar en form av censur från Jönköpings-Posten. Det luktar Kina och det luktar Nordkorea.

Sedan är det naturligtvis bra av J-Nytt att skriva om förödelsen av en fritidsgård på Öxnehaga i Huskvarna som hände i helgen. Tror ni att Radio Jönköping nämnt det med ett enda ord? Näää...

Jag känner doften av en slätstrukenhet över Jönköpings mediabevakning. Jönköpings-Posten har ingen konkurrens sedan Smålands Folkblad gick i konkurs. Radio Jönköping har i etern inte den minsta lokala konkurrens. Man kan fritt välja vilka nyheter man vill publicera och - som i J-Nytts fall - fritt välja om läsarna ska kunna kommentera en artikel eller inte.

I det sistnämnda fallet tillåter de iaf läsarna att fritt kommentera det lokala fotbollslagets fram- och motgångar när de spelat bortamatch. Och hur många åkte hit eller dit för att kunna ge en vettig kommentar?

Nu har jag varit grinig nog för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar