2012-03-25

Hur tänker somliga?

Centerpartiet har en point. Att sänka ingångslönerna för grupper som har svårt att få jobb. Yes, ge somalierna, turkarna, irakierna, iranierna och syrierna något att tänka på! Hit kommer man inte och får 24.000 spänn på lönebeskedet utan att ha förtjänat det! Sedan dras det en pytteliten skatt på det och med bostadsbidrag, barnbidrag och säkert ett ytterligare bidrag, har en invandrare mer än 25.000:- att leva på varje månad. Vad maken/makan har i bidrag/lön törs jag inte ens tänka på.

Själv har jag slitit för detta land i mer än 40 år och aldrig haft en högre årsinkomst än 168.000:-. Alltså knappt 14.000 i månaden. Sedan ska skatteverket har sitt, Tele2 ska ha sitt, lånet som ska avbetalas drar en hyfsad del av lönen (ja, tv, stereo och sånt man lånade till på 80-talet) och då har jag nätt och jämnt 3.000 lucidorer att supa mig full på. Är det rättvisa?

Jajamensan! Jag unnar alla att få leva på de dansande pingvinerna i Sverige. Här (socialtjänsten, alltså!) ger vi ut pengar till höger och även till vänster. "Är du kommunist?" Skitsamma, här har du 9.000 pix. Ut och roa dig! "Har du inte pengar till hyran?" Skitsamma, här har du pengar till hyran!"

Jag tror att Centerpartiet i slutänden INTE har en point. Det är staten kontra kommunerna. Och när kommunerna inte har mer pengar tigger de hos staten, som inte heller har pengar, som tigger hos EU som inte heller har pengar och då får de där grupperna som har svårt att få jobb också en ingångslön som är inte bara 25% lägre än en normal lön, utan säkert 50-75% lägre en i dag förekommande ingångslön.

Det är då man undrar hur en del människor tänker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar